نقش کلیدی روابط عمومی تجاری در کمک به شرکتها و موسسات خصوصی
نقش کلیدی روابط عمومی تجاری در کمک به شرکتها و موسسات خصوصی
اردیبهشت 6, 1399
چگونه برای کسب و کار خود منابع مالی پیدا کنیم؟
چگونه برای کسب و کار خود منابع مالی پیدا کنیم؟
اردیبهشت 6, 1399

آیا می دانید چیزی به نام کسب و کار وجود ندارد و فقط تجربه خوب مشتری وجود دارد؟

یادداشت روز

همه ما وقتی یک کسب و کار راه اندازی می کنیم اولین نکته که بهش افتخار می کنیم اینه که من صاحب یک کسب و کارم.اما واقعیت اینه که در اصل چیزی به نام کسب و کار من وجود نداره.همه آنچیزی که ما راه اندازی کرده ایم فقط با یک چیز معنا پیدا می کنه اون هم مساله بسیار مهمی تحت عنوان تجربه مشتری است.
بگذارید موضوع را برایتان بازتر کنم . تصور کنید شما در یک سرزمین زندگی کنید که فقط خودتون در اون ساکن باشید . با زحمت و مشقت فراوان یک محصول را تولید می کنید یا یک فروشگاه راه اندازی می کنید .وقتی مشتری وجود نداشته باشه که محصول شما را بخره اونوقت اصلا چیزی به نام کسب و کار شما وجود داره؟
اگه ما در روند کسب و کارمون به این نکته کلیدی بسیار دقت کنیم که کسب و کار ما بدون مشتری معنا نداره یا به روایت دیگه این مشتریه که به کسب و کار ما هویت و اسم میده خیلی بهتر و بیشتر میتونیم روی این موضوع تمرکز کنیم که سودآوری فقط با برآورده کردن نیازهای در حال حاضر مشتری و در مرحله بعدی ساخت نیاز برای اون اتفاق می افته .
از طرف دیگه اگر ما کسب و کارمون را براساس تجربه خوب مشتری طراحی کنیم می تونیم تمام روندهای بازاریابی و تبلیغات را هم تنظیم کنیم و بتونیم از بودجه ها هزینه های تبلیغاتی و روابط عمومی خودمون هم حداکثر بهره را ببریم.
حالا قبل از اینکه استراتژی های تبلیغاتی کسب و کارتون رو طراحی کنید باید نسبت به سه چیز، شناخت کامل و کافی داشته باشید:

محصول
بازار هدف
مخاطب هدف

آگاهی از این سه مورد، درصد زیادی از موفقیت یک کمپین تبلیغاتی رو پوشش می ده.اما مورد سوم بسیار مهم تر و کلیدی تره و متاسفانه در ایران، کمتر به اون توجه میشه.
اینکه دقیقا مخاطب شما کیه، چه نیازها،باورها،تفکرات، سلایق، عادتها و … داره و چطور میشه اون رو تحت تاثیر قرار داد به شما کمک می کنه که بدونید کمپین تبلیغاتی خودتون رو بر چه اساس طراحی کنید و کمپین شما چه پیام تبلیغاتی ای رو بیان کنه.
شناسایی عادتهای خرید و عوامل موثر بر خرید توسط مشتریان ، عاملیه که می تونه به تنهایی فروش شما رو چند برابر کنه!
مثلا دوستی می گفت ما برای فروش کت و شلوار به این نتیجه رسیدیم که سلیقه و نظر خانم ها در انتخاب کت و شلوار آقایان بسیار اثر گذاره و تقریباً خانم ها هستن که مدل کت و شلوار همسرانشون رو انتخاب می کنن!
پس ما هم مخاطب هدف تبلیغات فروش کت و شلوار مردانه را خانمها قرار دادیم نه آقایان!